Põlvkond noori rallimehi kipub kaduma

Peep Pahv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaks suve tagasi valitses Rainer Aus koduseid rallisid, praegu peab ta toonaste konkurentide kihutamist kõrvalt vaatama.
Kaks suve tagasi valitses Rainer Aus koduseid rallisid, praegu peab ta toonaste konkurentide kihutamist kõrvalt vaatama. Foto: Tiina Jüriöö

Veel mullu osales autoralli MMil kolm eestlasest roolikeerajat, praeguseks on see arv kahanenud ümmarguse nullini. Veelgi hullem – neid mehi ei näe ka kodustel võistlustel.





Kas noorte meeste karjäär katkes enne, kui jõudis õieti alatagi? 2006. aastal krooniti autorallis Eesti meistriks Martin Rauam, aasta hiljem Rainer Aus. Samal ajal kihutasid juunioride klassis MMil Jaan Mölder ja Aigar Päras, Soome MM-rallil tegi korralikku sõitu Kaspar Koitla. Terve kamp noori ja vihaseid rallimehi, kelle karjäär oli alles algamas. Kõik nad on sattunud lõhkise küna ette.



Aus teenib praegu viimast kuud Eesti kaitseväes, ent sealt pääsedeski varjutavad tema rallimehe karjääri tumedad pilved. 22-aastasel noormehel pole oma ralliautot ega raha selle ostmiseks või rentimiseks.



Hinges pettumus


«Üritan ralliga tegelda, aga kui raha pole, ei saa ju sõita,» nentis Aus. «Loomulikult tekitab praegune olukord hinge pettumust. Noorena mõtlesin, et lendan rallispordis kõrgelt, kuid reaalne olukord on teine.»



Noorte klassis Ladaga sõites rajal kiiresti kulgenud ning hiljem Markko Märtini tiimi värvides N-rühma Eesti meistriks kroonitud mees annab endale aru, et rallimaailmas valitseb tihe konkurents. «Kiireid sõitjaid on maailmas küllaga – anna ainult auto kätte,» lausus Aus. «Kindlasti pole ma oma unistustest loobunud, aga esialgu mõtlen sellele, et saaks tänavu osaleda kas või ühel tugeval kodusel rallil, näiteks Lõuna-Eestis või Saaremaal.»



Ka ühekordne projekt röövib kopsaka summa. Ausi sõnul kulub Eestis peetavale võistlusele umbes 150 000 krooni.



Erinevalt Ausist mõtleb Rauam peamiselt välismaistest võistlustest. Selle nimel tegeleb ta usinasti raha kogumisega. «Võistlustele registreerimise tähtajad saavad järjest ümber. Praegu on juba selge, et jutt saab olla vaid hooaja teises pooles toimuvatest MM-rallidest,» viitas Rauam ning lisas, et plaanitav võistlus ei pea tingimata kuuluma eliitsarja.



Rauam tunnistas, et mõtetes on küpsenud mitu huvitavat plaani, ent nendest on veel vara rääkida. «Rahaasjad liiguvad praegu väga aeglaselt. Majanduslik olukord on ju kõigil keeruline,» märkis ta.



Kindel on aga see, et karjäärile ei kavatse Rauam veel joont alla tõmmata. Pingutama julgustab teadmine, et alles möödunud hooaja lõpus jõudis temani arusaam, kuidas ralliautoga tõeliselt kiiresti liikuda.  



Seniks pidi ta aga rahulduma möödunud laupäeval Tallinna rallil raja ääres seistes oma endiste konkurentide edenemise hindamisega. «Vaatasin, kuidas noored sõidavad, aga ei oska sellest midagi arvata. Tallinna rallil on kiirused nii suured – sõidetakse nagu mööda sirget teed,» andis ta mõista, et muljed polnud just sügavad.



Oodatakse tõusu


2006. aastal Suurbritannia MM-rallil klassivõidu korjanud Mölder üritab leida võimalusi osalemaks veel tänavu Lõuna-Eesti ja Soome MM-rallil, ent reaalset raha napib temalgi.



«Päris võistlemata ei tahaks aastat mööda lasta,» rääkis ta. «Olen alles 22-aastane ning loodetavasti jõuan veel üritada tippu murda. Ükskord läheb ju majanduslik olukord paremaks.»



Erinevalt paljudest saatusekaaslastest on Mölderil alati võimalus istuda oma Mitsubishi Lancer Evo 6 rallimasinasse ning natukenegi sõiduvõtteid lihvida.



«Pärast aastaid nii tõsist tööd oleks liiga palju tahta, et kõik nurka viskan,» mõtiskles ta. «Usun, et MM-sarjas veedetud kolm aastat võivad tulevikus kasuks tulla – tean, kuidas erinevaid autosid seadistada ning kuidas tiimid töötavad.»



Kaks aastat tagasi ühe hooaja MM-sarjas katsetanud Aigar Pärs pidi tänavu koduses sarjas sõitma N-rühma Subaruga. Talviselt Antsla rallilt jäi ta auto rikke tõttu kõrvale, stardis polnud teda ka Tallinna rallil.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles