Vormel-1 sarjas käärib hooaja eel jätkuvalt vedrustusetüli

Kristjan Jaak Kangur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ferrari kahtlustab Mercedest liigse edu saamises.
Ferrari kahtlustab Mercedest liigse edu saamises. Foto: Ross Land/AP/Scanpix

Vormel-1 sarja võistkonnad ei suuda jätkuvalt jõuda kokkuleppele selles, milline vedrustus on uuel hooajal lubatud ja milline keelatud. Väljaande Autosport teatel peab enne hooajaeelsete testide algust tüli lahendama Rahvusvaheline Autoliit (FIA), kuid isegi nende otsus ei pruugi selgust majja tuua.

Ferrari peainsener Simone Resta saatis enne eelmise aasta lõppu sarja võidusõidudirektorile Charlie Whitingile kirja, kus päris aru aerodünaamilise survejõu tekkimisele kaasa aitavate detailide kohta. Ferrari arvates on Mercedes leidnud asendussüsteemi FRIC-vedrustusele, mis on alates 2014. aastast keelatud.

Whiting vastas toona Resta kirjale, et tema meelest on igasugune auto sõidukõrgust muutev ja aerodünaamikat parandav vedrustus reeglitevastane. Sellele järgnesid pikad arutelud FIA ja tiimide tehnikadirektorite vahel, kuid ühisele arvamusele ei jõutud ikkagi. Välja pakuti ideid alates naasmisest tavalise vedrustuse juurde lõpetades aktiivvedrustuse uuesti kasutusele võtmisega, kuid tiimid ei leidnud ühegi variandi puhul üksmeelt.

Whiting peab oma lõpliku sõna ütlema homseks, kuid endiselt pole selge, kas see võib tähendada praeguste süsteemide keelustamist. Kui nii juhtub, jääb tiimidel uue vedrustuse ehitamiseks väga vähe aega, sest hooajaeelsete testidega alustatakse Barcelonas juba 27. veebruaril. Tiimid loodavad ennekõike, et Whiting paneks lõpuks paika kindlad reeglid, sest siis on neil võimalus asuda tegelema arendustööga. Vaidluste jätkudes võidakse uute süsteemidega lagedale tulla alles hooaja avaetapil, mis toimub märtsi lõpus Austraalias.

Samas võib Whiting anda vaid soovitusi, käskida-keelata saavad võistkonda ainult etapi kohtunikud või lõppastmena FIA apellatsiooninõukogu. See tähendab, et kui tiim pole konkurentide tegutsemisega rahul, saavad nad sisse anda ametliku protesti, kuid seda alles etapi ajal.

FRIC on Mercedese leiutis 2011. aastast ning antud tähekombinatsiooni taga peidab end mehaaniliselt omavahel ühendatud esi- ja tagavedrustus. See on juba kaks ja pool hooaega keelu all olnud, kuid konkurentide arvates on Mercedes välja töötanud süsteemi, mis annab sama efekti. Pole mehaanilist ühendust ja pole ka arvutikiipi, kuid konkurendid kahtlustavad, et nii Mercedese kui ka Red Bulli hüdroakumulaatoril põhinev süsteem on võimeline energiat salvestama ja hiljem kasutama – sellisel juhul oleks aga ju tegu otsekui hüdraulilise miniarvutiga.

Mercedese lahendusele jõudiski lõppenud hooajal kõige lähemale Red Bull, kes arendas välja üsna äärmuslike lõikenurkadega vedrustuse, mis aitas kaasa hea aerodünaamikapaketi loomisele. Oma süsteem oli Autospordile teadaolevalt töös ka Renault’l ja Sauberil, kuid nende rahakott on Mercedesega võrreldes märksa kõhnem ja edu seega napim.

Tasub veel korra rõhutada, et Mercedese süsteem on praegustes reeglites näpuga järge ajades sajaprotsendiliselt seaduslik lahendus. Vaidlus käib pigem niinimetatud halli ala üle, kus tarvitatakse väljendit «vastavus reeglite vaimule».

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles