Leok: mõtlesin, et enduuro on lihtne, aga kus sa sellega

Oliver Lomp
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aigar Leok
Aigar Leok Foto: Triin Leok

Nädalavahetusel enduuro MM-sarjas debüüdi teinud Eesti parimaid krossisõitjaid Aigar Leok tunnistas, et uus ala on märksa raskem, kui ta endale algul ette kujutas.



«Algul arvasin, et üleminek saab olema lihtsam, kuid kus sa sellega. Mul oli enne ka respekt enduuromeeste suhtes, kuid nüüd on see palju suurem,» tunnistas Leok. «Seitse tundi kive ja tolmu on ikka päris karm.»

Mida siis uus ala endast täpselt kujutab? Hispaanias jalutati teisipäeval, kolmapäeval ja neljapäeval kiiruskatsed läbi, reedel oli tehniline kontroll ja nädalavahetuse päevadel lähevad sõitjad hommikul metsa ja naasevad õhtupoolikul. Päeva lõpus arvestatakse ajad kokku – kes läbib rajad kõige kiiremini, nopib ka võidu. Sisuliselt on süsteem sama nagu autoralli MM-sarjas. Kokku ollakse iga päev sadulas umbes seitse tundi.

Seitse tundi tsikli seljas

«Kiiruskatsete vahepeal on teeninduspunktid, kuid puhkuseks seda nimetada ei saa. Jääd korra seisma, paak pannakse täis ja jõuad veidi juua ning kohe läheb edasi,» kirjeldas Leok. «Ma arvan, et seitsme tunni jooksul seisis tsikkel vaid umbes 20 minutit.»

Kiiruskatseid on enduuros kolme tüüpi: enduurokatse, krossikatse ja ekstreemkatse.

Mootorispordi uudiseid kajastav portaal ruudulipp.ee selgitas, et enduurokatse sõidetakse looduslikult raskel rajal, näiteks võivad seal olla pehme liiv, soine turvas, kivid, kaljunukid, juurikad, kraavid ja veetakistused. Kui esimestel ringidel tundub see tihti lihtsa sõiduülesandena, siis pikkade sõidupäevade lõpuks tekkinud väsimus teeb sellest tõelise kannatuste teekonna.

Krossikatse märgistatakse kas looduslikult kujunenud pinnasele või sõidetaksegi juba väljakujunenud krossirajal.

Enduurospordis kasutatavate mootorrataste vedrustus on tehtud juhitavuse huvides pehmemaks kui motokrossiratastel ning ka sõitjad tulevad kiiruskatsele juba mitu tundi sadulas olnuna. Seetõttu püütakse krossikatsetel vältida väga keerulisi staadionikrossi elemente. Tänavuse MMi avaetapil Hispaanias sõideti Leoki sõnul näiteks heinamaal.

Ekstreemkatsed ja publikukatsed on kunstlike takistustega vürtsitatud katsed.  Sõitjad peavad ületama autokummidest, palkidest, betoonplokkidest, kivihunnikutest, vanadest autodest ja muust sellisest ehitatud takistusi. Hispaanias starditi aga näiteks mäe jalamil ja lõpetati teises otsas.

Enim raskusi valmistasid debüütvõistluse esimesel päeval tehniliste probleemide tõttu katkestanud, kuid teisel päeval 14. koha saanud Leokile ekstreemkatsed.

«Seal saan praegu ikka pika puuga. Selliste radadega pole varem kokku puutunud,» selgitas Leok.

Mäletatavasti nimetas Leok alavahetuse ühe põhjusena mullust rasket kukkumist, mille tagajärjel ta sai maksarebendi ja pidi tippspordist kogu hooajaks taanduma – see läbielamine kummitavat endiselt peas. Kuigi ka uus ala pole meelakkumine, on seal ohte siiski vähem.

Võistlus enda ja kellaga

«Kui siin kukud, siis enda süül. Pole nii, et keegi ees kukub ja tõmbab sinu ka kaasa. Võistled enda ja kellaga,» märkis Leok.

Kõigest hoolimata ei saa avaetappi Leoki jaoks ebaõnnestunuks pidada. TMi tiim ongi seadnud eestlasele esimestel etappidel eesmärgiks uue alaga harjuda, terve püsida ning võimalusel mitte vaheajapunktidesse hiljaks jääda, kuna muidu järgnevad karistusminutid. Hispaanias Leok nendest pääses. Poodiumikohad on esialgu kättesaamatud, kuna praegused tipud on alaga juba aastaid tegelenud. Kas aga Aigar Leokit võib tulevikus taas motokrossi MM-sarjas näha, on praegu raske öelda.

«Never say never, aga praegu pigem küll selle peale ei mõtle. Võtan aasta korraga ja vaatan, kuidas enduuros läheb. Eks siis mõtlen järgmisele sammule,» mõtiskles Leok. «Ühte asja ütlen aga küll: kui paljud kartsid, et äkki uus ala mulle ei meeldi, siis seda ei maksa küll arvata.»

Enduuro MMi järgmine etapp sõidetakse 9.–10. aprillini Portugalis, üldse on kavas veel seitse osavõistlust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles