Salastatud liim ja 900 töötundi: imerelv, mis hoiab ralliautosid Rootsis teel

Kristjan Jaak Kangur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak Rootsi rallil.
Ott Tänak Rootsi rallil. Foto: Timo Anis

Lumel peetav Rootsi MM-ralli on ainulaadne ka rehvitootjatele, sest ette tuleb valmistada piikrehvid, mida ei kasutata ühelgi teisel etapil. Mis on piik ja miks on Rootsis kihutamine niivõrd erinev tavapärastest rallidest?

Mõnes mõttes on Rootsi rehvitootjate jaoks lust ja lillepidu, sest pole vaja nuputada sobivate segude ja mustrite üle – lubatud on ühte tüüpi muster, ühte tüüpi rehvisegu ja ühte tüüpi piigid. M-Spordi rehviinseneri George Blacki sõnul tõuseb tähtsaimaks hoopis sõitja oskus rehvi säästa. «Kui teepõhi on jäine või läbikülmunud, on see nagu betoon. Kui aga ilm on pehmem, tõmbavad esimesed autod kruusa kiirelt välja ja see tähendab, et piikide tipud hakkavad kuluma,» selgitas Black.

Kuna sõitjatel on kasutada piiratud arv rehve, tuleb neid hoida. Seda võis ilmekalt näha tänasel testikatsel, mille Ott Tänak läbis vaid ühe korra kiiresti, maailmameister Sebastien Ogier aga «töristas» näiteks kõigil kolmel korral katse lihtsalt läbi. Ka eelmisel aastal, kui Rootsi rallil valitsesid väga vesised olud, muretses Tänak ennekõike just piikrehvidega kruusal sõitmise pärast.

Teine probleem on Blacki sõnul seotud rehvi kuumenemisega – pikkadel katsetel tõuseb rehvi temperatuur ning kui külmakraade palju pole, võib piik hakata rehvi sees liikuma ja sealt hoopis välja tulla. Kui see peaks aga juhtuma enne jäist lõiku, pole autol jääle sattudes enam üldse pidamist. See muudab omakorda väga tähtsaks eelautolt saadava info katsel valitsevate olude kohta, et sõitja teaks, kus võib maksimaalselt pedaali põrandasse vajutada ja kus tasuks rehve pisut säästa.

Kõigi nende probleemide vältimiseks alustab rehvitootja Michelin Rootsis talverehvide testimist juba mitu kuud enne ralli algust. Firma rehviprogrammi eest vastutav Jacques Morelli märkis MM-sarja veebilehele, et näiteks mulluseks ralliks saadeti Clermont-Ferrandis asuvast tehasest testide ja ralli enda jaoks Rootsi tervelt 1200 rehvi.

Kuidas piik rehvi külge saab? Alustuseks puuritakse rehvi sisse 384 auku ja täidetakse need spetsiaalse liimiga, mille koostis on seejuures salajane. Lõpuks surutakse aukudesse volframist ja terasest valmistatud piigid, mis ulatuvad rehvist 6,5 millimeetri jagu välja. Ühe rehvi peale kulub 45 minutit, mis tähendab seda, et 1200 rehvi ettevalmistamiseks läheb kokku 900 töötundi. See ajab kõrgeks ka rehvide hinna – uuena maksab ring Michelini piikrehve umbes 1600 eurot.

Võrreldes tavaliste rehvidega on Rootsi rallil kasutatavad rehvid märksa kitsamad – lörtsil või lumel hakkaks lai rehv kergesti libisema, kitsas läheb aga lumepudrust läbi ja naelad tungivad jäässe, andes autole pidamise. Samas peavad sõitjad harjuma «ujuva» sõidutunnetusega ja harjumuspärasest erinevate pidurdusmaadega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles