Kelle käekäik huvitab Eesti spordifänni kõige enam? Postimehe sporditoimetus tuhnis statistikas ja sai kinnituse, et aasta kõige loetumad lood puudutasid rallisõitjate Ott Tänaku ja Martin Järveoja tegemisi. Kuid kõige populaarsemaks osutus dopingublogi, peaosalised olid Karel Tammjärv, Andreas Veerpalu, Algo Kärp, Andrus Veerpalu ja Mati Alaver.
Edetabel ⟩ Spordiaasta loetumad lood aastal 2019: Tänak riisus koore, aga esikoha pälvis dopinguskandaal
27. veebruar 2019. Eesti suusakoondise peatreener Anti Saarepuu sai pisut enne 15 km klassikadistantsi algust Seefeldi MMil teada, et starti ei tule Karel Tammjärv ega Andreas Veerpalu. Viis sportlast, sealhulgas Tammjärv ja Veerpalu, olid politsei poolt kinni peetud. Peale eestlaste olid vahistatud austerlased Max Hauke ja Dominik Baldauf ning kasahh Aleksei Poltoranin.
Saksamaal Erfurdis oli operatsiooniga seoses vahistatud üks spordiarst ja tema kaasosaline ning Seefeldis peale sportlaste veel kaks tolle kriminaalseks nimetatava jõugu liiget. Peagi jõudis meediasse spordiarsti nimi: Mark Schmidt.
28. veebruar 2019. Šveitsi meediaväljaanne kirjutas, et Andreas Veerpalu, Tammjärv ja Poltoranin on seotud Mati Alaveri ja tema abilise Andrus Veerpaluga. 34 tundi kinni peetud Tammjärv ja Andreas Veerpalu pääsesid pärast politseile ütluste andmist vabadusse.
1. märts 2019. Tammjärv ja Saarepuu andsid Seefeldis pressikonverentsi. Tammjärv avaldas, et tal oli 2016. aasta suve teisel poolel jutuajamine Alaveriga, kes pakkus Saksamaa dopinguarsti kontakti.
Alaver saatis Eesti meediaväljaannetele avalduse, kus kinnitab, et vahendas Tammjärvele Saksamaa spordiarsti Schmidti kontakti 2016. aastal.
4. märts 2019. Algo Kärp tunnistas ajakirjanduses, et ka tema sai 2016. aasta suvel Alaverilt Schmidti kontakti ja kasutas järgnevatel aastatel dopingutohtri teenuseid.
Ott Tänak ja Martin Järveoja on viimaks jõudnud oma tunni ära oodata. Keerulisemat teekonda maailmameistritiitlini annab välja mõelda, kuid lõpuks võib faktiliselt öelda, et Tänak – Järveoja on maailma parim ralliduo ja seda juba üks etapp enne hooaja lõppvaatust.
- Ott Tänak, pidid tiitlivõiduks Hispaanias kuni viimase kiiruskatseni endast kõik andma. Kas see oli maksimaalne pingutus?
Elu on näidanud, et midagi ei kuku lihtsalt sülle, kõik tuleb ise välja teenida ja kätte võidelda. Kuidagi palju ära antud selleks, et me saaksime seda teha. Täna maksis see tagasi, see on väga tähtis.
- Milline on enesetunne pärast tiitlivõitu ja kas esimest tiitlit on keerulisem võita kui järgmisi?
Suur pinge on nüüd maas, kogemus olemas, kuidas seda teha. See on sama nagu rallivõitudega, esimene kord on endale raske lahti mõtestada, kuidas see sujuma peaks. Eks see on nagu iga asjaga, alati õpime ja saame paremaks, mul on kõvasti veel areneda.
- Kuivõrd hinnaline on esimene MM-tiitel?
Tiitel on olnud eluaegne eesmärk sellest hetkest peale, kui hakkasime autospordiga tegelema. Minu perekonnas on autosport olnud eluaeg veres, isa ju tegeles sellega ajast, mil ma sündisin. Peale pere oligi MM-tiitel põhieesmärk, sest olen selle nimel nii paljust loobunud. Privaatne elu kannatab: sõbrad, pere ja kool. Kõik, millest oleme loobunud, on selle saavutuse nimel. Kui millestki loobud, siis mingi eesmärk peab ju olema.
Ott Tänak ja Martin Järveoja tegid taas väikese Eesti suurt ralliajalugu. Suurbritannia rallil Walesis suudeti tõrjuda kõik põhikonkurentide Sébastien Ogier’ ja Thierry Neuville’i rünnakud. Nii võtsid Tänak ja Järveoja vihmasest Walesist kõik, mis võtta andis. Kummagi karjääris esimest korda.
Kui Hyundai sõitja Dani Sordo Sardiinia ralli punktikatse finišisse jõudis, vaatas hispaanlane kullipilguga telefoni. «Tänak seisab!» ütles ta reporterile, kes oli teda just teise koha eest õnnitlenud.
Õhus valitses täielik segadus. Mis ometi juhtus? Kas tõesti terve ralli igasugust draamat vältinud Ott Tänak on viimasel, vähem kui seitse kilomeetrit pikal katsel seisma jäänud? Ehk on WRC GPS süsteem suurest kuumast lihtsalt kinni kiilunud?
Paraku nii ei olnud. Tänak oli kiiruskatsel tõesti auto risti keeranud, sest peaaegu kohe pärast starti oli eestlase masinal kadunud roolivõim. «P**** läks. P***** on rool!» hõikas ta kaardilugeja Martin Järveojale, kes ei suutnud esimese hooga kuuldut uskuda. «Ei keera, noh!» kinnitas Tänak.
Kuigi eestlased said auto taas õiget pidi rajale ja jätkasid sõitmist, oli selge, et kolme päevaga tehtud suur töö on raisus. Et teised suured – Sebastien Ogier ja Thierry Neuville – olid oma kõrgete punktide šansid eelmistel päevadel maha mänginud, oli eestlastel võimalik siiski MM-sarjas liidrikoht haarata.
Tugevalt kahe käega roolinud Tänak ning kaardilugemise kõrvalt käsipidurit tõmmanud Järveoja kaotasid katse finišis kiireimat aega näidanud Andreas Mikkelsenile enam kui kahe minutiga. Üldarvestuses tähendas see langemist viiendaks, täpselt Neuville’i ette. Karjääri teise rallivõidu teenis Sordo, poodiumi teisele astmele astus Teemu Suninen ning kolmandale Mikkelsen.
Soome rallil näitasid parimat kiirust Eesti rallimehed Ott Tänak ja Martin Järveoja, kes suutsid hoolimata konkurentide pingutustest võtta peale rallivõidu ka maksimumi punktikatselt. Sellega kordasid nad eelmise aasta tulemust ja on nüüd koos üheksakordse maailmameistri Sebastien Loebiga ainsad mittesoomlased, kes suutnud kahel hooajal järjest Soomes võidutseda.
Eestlase järel tõusid Soomes poodiumile kohalikud sõitjad Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala – mehed, kes polnud säärast rõõmu juba pikalt tunda saanud. MM-sarja üldarvestuses suurendas Tänak oma edu põhirivaalide Ogier’ ja Neuville’i ees, kes jäid temast vastavalt 22 ja 25 punkti kaugusele.
Toyota rallimeeskond teenis Saksamaa rallil esimese kolmikvõidu pärast MM-sarjaga taasliitumist. Enne seda rallit nähti WRC sarjas viimati kolmikvõitu neli aastat tagasi. Saksamaa ralli võitis Ott Tänak, teisena lõpetas Kris Meeke ning kolmandana Jari-Matti Latvala. Huvitaval kombel pärines ka viimane sarnane saavutus Saksamaa rallilt.
Saksamaa ralli kolmandat aastat järjest võitnud Tänak ja Martin Järveoja kasvatasid konkurentide ees edu piisavalt suureks, et nei polnud enam võimalik ühe ralliga kinni püüda.
Ott Tänak ja Martin Järveoja murdsid Mehhikos Toyotat kaks aastat jälitanud needuse, lõpetades sündmusterohke ralli teise kohaga. MM-sarja liidrikoht on püsiv, kuid ometi võinuks rääkida ka järjekordsest rallivõidust.
Avapäeval teepuhastaja rollis olnud ja kaheksanda ajaga alustanud Tänak tõusis Eesti aja järgi laupäeva hommikuks neljandaks. Vaatamata halvale positsioonile ei kurtnud ta kordagi, vaid lasi seda teha teistel. Näiteks suutis Hyundai piloot Thierry Neuville just eestlast oma rehvipurunemises süüdistada.
Tänak jätkas nagu vana rahu ise. Laupäeval võideti juba kolm katset ning tõusti kolmandaks. «Oli keeruline päev, sõitsime küll puhtalt, aga olime koguaeg küllaltki maksimumi piiril,» rääkis eestlane.
Pühapäeval oli teine koht pelgalt vormistamise küsimus. Kolm kiiruskatset enne lõppu lahutas eestlast Evansist vaid 2,2 sekundit, mis pühapäeval sai kiiresti tagasi sõidetud. Ning kuidas veel – ralli lõpuks edestas Tänak waleslast suisa 19,7 sekundiga.
Ott Tänak ja Martin Järveoja triumfeerisid teist korda sel hooajal poodiumi kõrgeimal astmel – nad võitsid esimest korda MM-sarja kalendris kavas oleva Tšiili ralli. Teisena lõpetas ralli Ogier, kolmandana hooaja esimese poodiumikoha saanud Sebastien Loeb. MM-sarja üldarvestuses vahetasid esikolmikus kohti kõik mehed. Liidriks tõusis 122 punktiga Ogier, Tänak kaotas talle teisena kümne silmaga, Neuville jääb eestlasest omakorda maha kahe punktiga.
Eesti ralliekipaaž Ott Tänak – Martin Järveja kerkis teist rallit järjest ja sel hooajal juba kolmandat korda poodiumi kõrgeimale astmele, triumfeerides sedapuhku Portugali kruusateedel toimunud hooaja seitsmendal osavõistlusel.
Eelmisel rallil Tšiilis oli Tänaku esikoht märksa veenvam kui nüüd Portugalis, kuigi kõik tema võidud tulevad üpris sarnase mustri järgi. See tähendab: korralik avapäev, mis annab ülejäänud ralliks soodsa stardipositsiooni, ning seejärel eksimustest hoidumine ja ralli kontrollimine.
Eelnev saab sündida ainult juhul, kui Tänaku juhitav Toyota Yaris püsib esimesest kilomeetrist kuni viimaseni ühes tükis ja on konkurentsivõimeline. Portugalis esines aga paar päris hirmuäratavat probleemi, mis panid vaat et kõik Eesti rallifännid küüsi närima, kuid eestlane oli selgelt kiireim mees, teenides kõige kõrgemal tasemel karjääri üheksanda rallivõidu.
Kuigi üldplaanis sujus Tänaku jaoks kõik plaanipäraselt, ei täitunud tema laupäeval välja öeldud soov, sest meeskonnakaaslast Kris Meeke’i vedasid alt närvid ja meie mees tiimikaaslase toetavat õlga möödunud nädalalõpul tunda ei saanud. Meeke pingutas eelviimasel kiiruskatsel üle, tegi pirueti ja langes Neuville’i selja taha kolmandale kohale, millega purunes Toyota unistus kaksiktriumfist. Draama polnud aga lõppenud, sest punktikatsel patustas Meeke sõiduveaga ja katkestas ralli.
Ogier kerkis omakorda poodiumikohale ja säilitas sarja üldarvestuses liidripositsiooni. Et punktikatsel Meeke katkestas, tegi Tänak oma plaanid ümber. «Otsustasime, et sõidame Ogier’st natuke aeglasema aja, siis ta saab Sardiinias teed avada,» ütles Tänak. «Kui Kris oleks ilusti lõpetanud, siis oleksin ma Sardiinias nõus ise esimene olema, aga kuna see punktide vahe oli nii olematu, siis otsustasime seekord sedapidi,» lisas ta.
Ott Tänaku ja Martin Järveoja tiitlijaht WRC sarjas sai teist rallit järjest hoobi, sest tehniliste probleemide jada päädis laupäeval katkestamisega. Rally 2 süsteemis jätkanud Tänak sai punktikatselt maksiimumi, lisaks lahkus Tänak Argentina rallilt kaheksanda koha punktidega. Ent tema peamised konkurendid jõudsid poodiumile: Neuville teenis karjääri teise Argentina ralli võidu, Ogier oli kolmas. Kahe mehe vahele mahtus üliõnnelik Andreas Mikkelsen.
Tiitlikaitsjana starti läinud Tänak lõpetas esimese täispika võistluspäeva rohketest probleemidest hoolimata kolmandal kohal. Päeva viimasele katsele startis ta küll esikohalt, net siis purunes autol veovõll ning Toyota Yaris muutus tagaveoliseks. Selle tõttu tegi Tänak katsel pirueti ja kaotas kõvasti aega.
Teisel võistluspäeval määrati Tänakule raja valesti läbimise eest 10-sekundiline ajakaristus, ent see selgus alles hiljem. 14. kiiruskatsel pidi eestlane auto raja äärde parkima. Toyota teatas, et eestlase auto akutase hakkas juba vähenema, mis andis alust arvata, et katkestamise põhjustas generaatori või aku probleem.
Ott Tänak ja Martin Järveoja läksid Türgi ralli viimasele võistluspäevale vastu nii kerge autoga kui võimalik. Varurehvi kaasa ei võetud, punktikatse eel visati autost minema joogipudelid ja kõik muu ebavajalik. Kõik selleks, et vähendada untsu läinud etapil kahjusid.
Lisapunktid olid palsamiks haavadele, mille tekitas laupäeval Tänaku Toyotat tabanud elektrisüsteemi rike, mis sundis katkestama. 9. kiiruskatsele liikudes tegi eestlane rutiinse peatuse, et võistluskiiver pähe panna ning seejärel juba paar kilomeetrit eemal asuvasse stardikoridori sõita. Paraku auto enam tööle ei hakanud. Nagu hiljem selgus, oli tegu juhtaju ehk ECU rikkega.
Türgi ralli kujunes seekord Citroënide peoks. Kuuekordne maailmameister Sebastien Loeb võitis hooaja kolmanda etapi ning parandas jõudsalt punktiseisu. Teine oli tema tiimikaaslane Esapekka Lappi, kes astus kolmandat korda sel hooajal poodiumi teisele astmele. Hyundai peamisele eesmärgile ehk meeskondlikule MM-tiitlile andis oma panuse kolmandaks tulnud Andreas Mikkelsen.
Ott Tänak sai hakkama saavutusega, milleni tema hea sõber ja mentor Markko Märtin oma karjääri jooksul ei küündinud – triumfeerida Rootsi lumistel teedel. «Tean, kui palju Markko selle nimel pingutas ja korra ta jõudis sellele ka väga lähedale. Lõpuks saime sellega hakkama,» sõnas üliõnnelik Tänak mõni hetk enne võidušampanja pritsimist poodiumil.
Eesti rallipaar teenis mäekõrguse eduga karjääri seitsmenda ja hooaja esimese etapivõidu. Peale selle said Tänak ja Järveoja ka punktikatselt viis lisasilma. Rääkides punktiarvestusest, siis Eesti rallimehed kerkisid esimest korda MM-sarja üldliidriks, edestades kahe etapi järel Thierry Neuville’i seitsme ja kuuekordset maailmameistrit Sebastien Ogier’d 16 punktiga. Kusjuures, aastal 2004 oli pärast hooaja neljandat etappi samasuguses olukorras Märtin, kes edestas toona Sebastien Loebi ühe silmaga.
Rallisport on karm. Sportlane näeb kogu nädalavahetuse kurja vaeva, ebaõnnestumine röövib temalt kõik. Nii juhtus Korsika rallil kuuenda koha välja teeninud Ott Tänakuga, nii juhtus ka kuni viimase katseni rallivõidus kinni olnud Elfyn Evansiga. Mõlemalt mehelt röövis võiduvõimaluse purunenud rehv. Võidu noppis Thierry Neuville.
Esikohalahing WRC egiidi ja kaubamärgi all peetud Shell Helix Rally Estonial polnud pingeline, sest Ott Tänak ja Martin Järveoja võitsid esimese võistluspäeva üheksast kiiruskatsest seitse. Ja mitte ainult ei võitnud, vaid suisa domineerisid, laupäeva järel teist kohta hoidnud norralased Andreas Mikkelsen ja Anders Jæger olid eestlastest kalendri kaugusel.
Pühapäev oli võidu vormistamine. Suuremaid probleeme ei tekkinud, sest eestlased suisa lendasid rajal, kuigi päeva teisel katsel purunes autol rehv. Tänak ja Järveoja võitsid pühapäeval toimunud kuuest kiiruskatsest kõik kuus. Teise koha saavutanud Mikkelsen ja Jæger kaotasid üldarvestuses neile veidi enam kui minutiga. Kolmanda kohaga pidid leppima soomlased Esapekka Lappi ja Janne Ferm, kaotust kogunes ligi poolteist minutit.
«Ma ei tea, miks ma nii tegin, olin loll. Arvasin vist, et see aitaks mind sportlasena,» ütles dopingu süstemaatilist tarvitamist tunnistanud Karel Tammjärv Soome Yle uudistele ning lisas, et kui politsei dopingureidi käigus tema ja Andreas Veerpalu tuppa tungis, plaanis ta esmalt vaikida.