Ott Tänaku hinded 2017. aasta MM-rallidel: mitu viit, üks kaks

FOTO: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Ott Tänak ja Martin Järveoja lõpetasid hooaja Austraalia rallil saadud teise kohaga.

​Ott Tänaku jaoks lõppes tänavune MM-hooaeg kolmanda kohaga, millega mees kordas Markko Märtini saavutust 2004. aastast. Saarlase aastasse mahtusid kaks rallivõitu, aga samas ka pettumust valmistanud tulemused kõige sobivamatelt rallidelt Poolas ja Soomes.

Tänaku sooritusi hinnates tuleb meeles pidada, et ralli lõpus teenitud punktid ei esinda absoluutset tõde. Tehnikaspordis ei lähe kõik alati plaanitud rada, pealegi pakuvad erinevad võistlused tiitlijahi tõttu eespoolt startivatele meestele teistsuguseid võimalusi ja väljakutseid, kui Tänak varasema karjääri jooksul koges.

Monte Carlo, hinne 5

Ralliaasta algas Tänakule kohe kõige muljet avaldavama esitusega. Monte Carlo riukalikult libedal asfaldil kihutatud hooaja avaetapp langes kokku tema ja uue kaardilugeja Martin Järveoja debüüdiga WRC-masinas. Vaatamata sellele sõideti poodiumikonkurentsis. Tundus aga, et rasket vaeva nähti asjata, kui pühapäeval hakkas streikima tema Ford Fiesta WRC mootor. Viimasele kiiruskatsele läks Tänak vastu kolmandalt kohalt, kuid kolme töötava silindriga jõuallikas pidi tähendama, et vähem kui 50 sekundiga kaotavad Dani Sordo ja Craig Breen pääsevad temast mööda. Katse keskel oli Sordo tagasi sõitnud juba 41 sekundit, aga üha tihenevas lumesajus alustas eestlane hullumeelset ponnistust ning sõitis sellest ajast tagasi üle poole minuti! Kolmas koht jäi temale.

Rootsi, hinne 4+

Tänak oli Rootsi ralli eel harjumatus seisus – kunagi varem polnud ta Monte Carlos nii hästi esinenud või pidanud lumes eestotsast startima. Sellest hoolimata hoidis ta end avapäeva järel poodiumikohal. Kui Thierry Neuville teist rallit järjest esikohalt katkestas, jäi võit Tänaku ja Jari-Matti Latvala jagada. Meie mees pingutas, kuis jaksas, aga Toyota roolis ootamatut kiirust näidanud soomlasele vastu ei saanud. Teine koht.

Positiivse külje pealt tuleb lisada, et Tänak võitis Knoni kiiruskatse rekordilise keskmise kiirusega 137,8 km/h, mistõttu jäeti katse teine läbimine ohutuskaalutlustel ära.

Mehhiko, hinne 4

2017. aastaks nullist disainitud WRC-autod kohtusid Mehhikos esimest korda kuuma ja hõreda õhuga ning Tänak langes selle teadmatuse ohvriks. Ralli pikimal (50,9 km) kiiruskatsel andis Fiesta Tänakule märku, et veetemperatuur radiaatoris on ohtlikult kõrge ja ettevaatlik sõit tähendas enam kui minutilist kaotust liidritele. See kukutas Tänaku kõige kõrgemast mängust. Kuna tipud ülejäänud nädalavahetusel ei vääratanud, siis suutis ta end lõpuks kergitada ainult neljandale kohale.

Korsika, hinne 2

Tee või tina, aga Tänakule ei istu mitte kuidagi Korsikal sõitmine. 2015 esimest korda saare kitsastel asfaltteedel võisteldes ei saanud ta kuidagi sinasõbraks ülimärgade oludega – kui tiimikaaslane Elfyn Evans lõpetas teisena, siis Tänak sai alles kümnenda koha. Mullu oli saarlase seis kehv ilmsetel põhjustel – Dmacki asfaldirehvid lihtsalt ei suutnud kuidagi Michelini omadega konkureerida ning taas tuli leppida kõigest kümnenda kohaga. Tänavu läks Tänaku võistlus aia taha aga enda sõiduvea tõttu. Neljandat kohta hoidnud rallimees kurtis, et on hädas auto tasakaaluga ning see ilmnes kolmandal katsel, kui auto vajus paremkurvis rajalt välja. Kahjuks juhtus eksimus nõnda õnnetus kohas, et auto veeres järsust nõlvast alla – masin jäi terveks, aga väljasaamine osutus võimatuks. Ralli lõpuks kerkis ta küll 11. kohale, aga punktilisa ei tulnud – ka mitte punktikatselt.

Argentina, hinne 4

«See on olnud mu karjääri kõige keerulisem ralli ja ma pole siin kunagi varem probleemideta finišisse jõudnud. Tänavu muutsin oma lähenemist ja olen tulemusega rahul,» ütles kolmanda kohaga finišisse jõudnud Tänak. Laupäeva õhtul oli Tänak üksnes 30 sekundi kaugusel liidrikohast, kuid see osutus püüdmatuks vaheks. Leppida tuli madalamaile poodiumiastmele ronimisega.

Portugal, hinne 4-

Ralli algul oli MM-sarjas neljandat kohta hoidnud Tänak ametis teepuhastamisega, aga niipea, kui läks katsete teiseks läbimiseks, vajutas meie rallimees parema pedaali põhja ja kerkis liidrikohale. Seda rõõmu jätkus saarlasel laupäeva pärastlõunani, kui käis auto vasaku tagaotsaga ära teevallis. Katkise vedrustuse nahka läks peaaegu poolteist minutit ja see kukutas meie mehe viiendaks. «Suurt pettumust pole. See ongi ralli – vahel lihtsalt läheb nii,» sõnas Tänak, kes suutis mööduda veel Breenist ning lõpetada ralli neljandana.

Sardiinia, hinne 5-

Juba hooaja alguses oli ilmne, et Tänak saab 2017. aastal lõpuks kätte oma esimese võidu. Esimene suurepärane võimalus selleks libises Portugalis käest, aga Sardiinias suutis ta midagi, mis jäi konkurentidele võimatuks – püsida probleemideta teel. Tänakule kogunes ralli peale katsevõite vaid kolm ja ta ei olnud nädalavahetusel kõige kiirem piloot, kuid ajalooannaalidesse läheb kirja siiski karjääri esimene triumf. Tänak tõdes isegi, et tegu oli väga olulise saavutusega ja see võttis enne järgmist etappi Poolast, kus ta niikuinii favoriidina startima pidi, pingeid vähemaks.

Poola, hinne 3+

Hoolimata võidust Sardiinias tuli Tänak Poola rallile siiski MM-sarja kolmanda mehena. Neuville oli ees 15, tiimikaaslane Sebastien Ogier 31 punktiga. Seetõttu seisis belglasega ralli jooksul esikohta vahetanud saarlane pühapäeva hommikul raske otsuse ees – kas minna sõitma riski piiril võidule või leppida (potentsiaalselt) teise kohaga.

Aasta varem oli Tänak Poolas saanud kirja valusa teise koha, kui ralli eelviimasel katsel purunes süütus olukorras tema masina rehv. Seekord ei kavatsenud ta võidust loobuda, läks riskile ja lõpetas puus. Neuville ütles katse finišisse jõudes ja konkurendi katkist masinat nähes, et temani oli juba varem jõudnud sõnum, et Tänak sõidab nii hullult, et see lõppeb avariiga. Tema ei kiirustanud ja sai preemiaks esikoha.

Tänaku otsust võitu jahtida on hiljem väga lihtne kritiseerida, aga sel hetkel mõtlesid Tänak ja tuhanded Poola kohale sõitnud Eesti rallifännid MM-tiitlist ning selle unistuse täitmiseks tundus ülioluline Ogier’d võimalikult pikalt edestada. Nüüdseks teame, et ka teise koha 18 punkti olnuks tiitlijahis väärtuslikud, aga tagantjärele on lihtne tark olla.

Soome, hinne 3-

Poola ralli untsuminemise järel tekkis vigade paranduse võimalus Soomes. Tänak haaras kohe kohalike ees liidriohjad, kuid juba ralli neljandal katsel kaldus taas rajalt väljas, lõhkus rehvi ja veovõlli ning kukkus punktikohalt välja. Lõpuks kerkis ta seitsmendaks ja võttis maksimumi ka punktikatselt, aga see ei muuda fakti, et oma kahelt kõige sobivamalt rallilt sai Tänak MM-tabelisse kirja vaid 11 punkti. Sealjuures avarii teinud Ogier jäi Soomes sootuks punktideta. «Kahju või mitte, see ei muuda midagi, aga imelik, et kaks kõige tugevamat rallit hukka läksid. Aga selline vahel ralli on – tuleb oma tööd edasi teha,» nentis saarlane.

Saksamaa, hinne 5

Eestlased on alati olnud rohkem kruusarallirahvas ja edu asfaldietappidel on olnud meeldiv boonus. Saksamaal aitas Tänaku edule kaasa ka ilmataat, kes sundis esimest korda kasutama juba aasta aega Michelini poolt tarbetult rallidele kaasa taritud vihmarehvi. Tänak võttis meeskonna vastuseisust hoolimata neid reedel kaasa kolm, lisaks kolm pehmema seguga rehvi – võidukas kombinatsioon, mida ei mõelnud välja ükski konkurent. Selle tulemusel tõusis ta liidriks, kuid pidi edasise nädalavahetuse tõrjuma Andreas Mikkelseni rünnakuid. Edukalt – lõpuks jäi mehi lahutama 16,4 sekundit.

Hispaania, hinne 4+

Ralli, mis määras lõpuks MM-tiitli saatuse. Ogier’ avarii Soomes ja Tänaku võit Saksamaal andsid meie mehele lootuse, et kõik ei ole veel kadunud, kuid otsustaval hetkel tabas eestlast taas mehaanikaviperus. Hispaania on segaralli, kus algul sõidetakse kruusal, hiljem asfaldil, ja pilootidel on mõlema pinnase peale kasutada üks käigukast. Tänakul läks asfaldikast aga katki ning enamiku nädalavahetuse pidi ta teist kohta hoidnud Ogier’d jahtima ebasoodsatel tingimustel. Siiski jäi mehi lõpuks lahutama vaid viis sekundit.

Wales, hinne 4-

Eeldusel, et Ogier’l ei lähe midagi aia taha, vajas Tänak MM-unistuse teoreetiliseks elus hoidmiseks võitu. See võimalus kadus kaartidelt aga juba varakult, sest Dmacki rehvidel kihutanud Elfyn Evansile vastu saada oli võimatu. Lisaks tõmbas Tänak laupäevaõhtuses ilmaloteriis kaardipakist välja musta notsu ehk läbis katsed kõige tihedamas udus. Seega langes ta poodiumikonkurentsist. Punktikatsel tõstis Tänak igaks juhuks jala gaasilt, et garanteerida Ogier’le vajalik üks lisapunkt, ning pidi ise leppima kokkuvõttes kuuenda kohaga.

Austraalia, hinne 5-

Tänaku võistluse tegi maakera kuklapoolel keeruliseks see, et reedel rebenes tema autol veetakistust läbides kahel korral alt tagadifuusor, mis juhitavusele kasuks ei tulnud. Sellegipoolest kerkis mees nädalavahetuse jooksul aina kõrgemale ning tema teine koht oligi võimalikust vaata et maksimum.

Hooaeg 2017 kokkuvõttes, hinne 4

Fakt on see, et Tänak jahtis tänavu MM-tiitlit ja oli sellele lähemalgi kui Märtin oma parimal hooajal. Seega tuleb tema üldist sooritust hinnata kui tiitlipretendendi oma ning siin astus saarlane täpselt sama reha otsa nagu kõik eelmised Sebastien Ogier’ väljakutsujad – kuna prantslane eksib haruharva, peab iga tema alistamisest unistaja sama suutma. Tänakul tuli aga eksimusi sisse ning kõige valusamalt läksid aia taha Poola ja Soome ralli, kus olnuks võimalus tuttavatel teedel ning Eesti fännihordide silme all oma paremus maksma panna. Loodetavasti ei jäänud see mehe parimaks tiitlivõimaluseks ning läbi saanud hooaeg on vaid tema tuleviku väetis.

Tagasi üles