N, 8.12.2022
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tänak jätkab jahti esikohale maailma parimatel asfaltteedel

Viljar Voog, Kataloonia
Tänak jätkab jahti esikohale maailma parimatel asfaltteedel
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Kui eile sattusid Ott Tänak ja Martin Järveoja kõvale teekattele väga harva, siis edasisel kahel võistluspäeval ongi Hispaania ralli asfaldietapp.
Kui eile sattusid Ott Tänak ja Martin Järveoja kõvale teekattele väga harva, siis edasisel kahel võistluspäeval ongi Hispaania ralli asfaldietapp. Foto: @World/M-Sport

Ott Tänak ja Martin Järveoja hoiavad Hispaania ralli avapäeva järel neljandat kohta. Ajakadu on aga olematu – esiviisikut lahutab vaid 7,1 sekundit. «Üleüldiselt meilt väga hea esitus. Ootasime, et kaotame rohkemgi,» sõnas kolmanda startijana teepuhastamisega tegelenud Tänak.

Eesti parima ralliekipaaži reedest päeva Kataloonia kruusateedel ei saa kindlasti kirjeldada kui ideaalset. Hommik algas küll kohe katsevõiduga, kuid liidrikoht libises käest kolmandal, ralli pikimal, 39-kilomeetrisel Terra Alta katsel, kui meie meeste Ford Fiesta parem esirehv vaikselt tühjaks hakkas jooksma.

«Juba asfaldi peal tundsime, et masin ei keeranud, nagu tahaks. Tuli käsipiduriga natukene juurde anda. Eks see olegi rehvi aeglase tühjenemise teema, et suurt vahet sellest sisse ei tule, aga igas kurvis kaotad natuke,» selgitas umbes kümnesekundilist ajakadu Järveoja.

«Isegi hästi, päris tühjaks ei läinud,» lisas kõrvalt Tänak.

Tänak pidi terve päeva piduritega maadlema

Päeva teine pool koosnes samade katsete kordusläbimistest ning taas põhjustas Tänakule enim muret Terra Alta. Niigi terve pärastlõuna auto käitumise üle rahulolematust väljendanud saarlane sõitis nüüd läbi teeaugust. «Peale seda kadus osa pidureid ära, mis tegi olukorra veidi keeruliseks. Mingi aeg sõitsime viisakamalt, pumpasime pidurid uuesti üles ja nad tulid tagasi,» rääkis Tänak hinnanguliselt viis kilomeetrit vaevanud hädast. Taas oli ajakadu aga pigem pisike – katse lõpus oldi kiireimast mehest, tiimikaaslasest Sebastien Ogier’st 3,5 sekundi kaugusel.

Kokkuvõttes lõpetasid Tänak ja Järveoja reedese päeva neljandal kohal. Vahe tagumisest stardipositsioonist selgelt kasu lõiganud Andreas Mikkelseniga oli aga meeldivalt pisike – 6,3 sekundit. Üldse mahub esiviisik 7,1, esimesed seitse kuraditosina sekundi sisse. Pinget kui palju. Nüüd jätavad rallimehed kruusa selja taha ja nädalavahetusel ootab ees tihe kihutamine asfaltteedel, mida on nimetatud maailma parimateks – hinnang, millega nõustub ka Järveoja.

«Kindlasti tuleb põnev võidusõit. Lahe on näha, kuidas seitse meest on 12–13 sekundi sees – suhteliselt tihe,» tõdes saarlane, et põnevust jagub Kataloonias küll ja veel. «Asfaldil on üldiselt vahed suhteliselt väikesed. Eks homme ole näha, mis saab. Aga lootust võiks olla küll.»

Kes teab, äkki olid Tänaku reedesed pisiprobleemid isegi väikestviisi positiivsed. Nendeta võinuks eestlane paremusjärjestuses olla kõrgemal, mis tähendanuks homseks hilisemat stardiaega. Hispaania asfaltteed ahvatlevad sõitjaid aga kurvidelt nurki maha sõitma ja iga ajavõitu otsiv piloot toob oma autoratastega trassile üha rohkem mulda. Laupäeval on kavas seitse ja pühapäeval kuus kiiruskatset ja kui teisel läbimisel on nad kõik juba üsna nirus (loe: libedas) seisus, siis vähemalt esimesel läbimisel peab Tänak arvestama kaheksa konkurendi poolt rajale jäetud potentsiaalse üllatusega. Mikkelsenil on see arv kolme võrra suurem.

Mikkelseni õlul on praegu ka MM-arvestuses M-Sporti jahtiva Hyundai punktisaagi kasvatamise põhiraskus, sest alles selleks ralliks tiimiga liitunud norraka tiimikaaslased reedel hiilata ei suutnud. Kodusel MM-etapil kihutav Dani Sordo on kuuendal, Thierry Neuville alles seitsmendal kohal. See viimane on hea uudis ka Tänakule, kes jahib belglase MM-tabeli teist kohta. Suurem siht on Tänakul aga mõistagi maailmameistritiitel ja selleks peab eestlane alistama meeskonnakaaslase Ogier’, kes läheb nädalavahetusele vastu aga ralli teiselt kohalt. Lisaks on end asfaldil ülimugavalt tundev Ogier viimasest neljast Hispaania rallist võitnud kolm ehk siinsetel teedel igati kodus.

Kõik peale Toyota püsivad suures mängus

Tänaku arvates võib maha matta lootused, et Ogier läheb juba praegu – kui hooaja lõpuni on jäänud veel peaaegu kolm rallit – ettevaatlikult sõitma ning saavutatud MM-edu (Neuville’iga 17, Tänakuga 33 punkti) kaitsma. «Täna on selline koht, kus tuleb võtta ja kunagi ei tea, mis tulevik toob. Midagi hoidma ta kindlasti ei lähe ja asfaldi peal on ta nii või naa kiire. Midagi lihtsalt kindlasti ei tule.»

Seega on nädalavahetusel oodata kompromissitut mees mehe vastu võitlust võidule seitsme ralliässa vahel kolmest meeskonnast. Ainsana on kõrgest mängust väljas Toyota, kelle parim sõitja on kaheksandana Mikkelsenile juba üle poole minuti kaotav Juho Hänninen. Tiimi esipiloot Jari-Matti Latvala oli samuti tihedas liidrite pundis, kuid kuuenda katse starti enam ei tulnud. Juba neljandat rallit järjest rikkus soomlase võistluse tema Yarist tabanud tehniline rike. Kas ta saab täna rajale naasta või mitte, polnud Postimehe trükkiminekuks veel selge.

«Saab olema huvitav näha, kui konkurentsis oleme,» lõpetas Tänak eelvaate nädalavahetusele. «Tähtis on kohe hommikul asfaldirütm üles leida.» Esimene katse algab täna Eesti aja järgi 9.00.

Lisalugu

Tänak õpetab Saaremaal Grossi

Eile avaldati ametlikult 50. Saaremaa ralli stardinimekiri – 182 ekipaaži seas sööstavad numbri 1 all Ford Fiesta WRC roolis rajale Ott Tänak ja Georg Gross. «Georg saab WRC-autos minu kõrval istuda – kusagil mujal rallil seda võimalust ei teki. Saaremaa teed on mulle tuttavad,» selgitas Tänak, miks tal on kodusaarel peetaval rallil veidi tavapäratu kaardilugeja. «Eks tal on plaan ikka edasi sõita ja loodetavasti saab ta sellest kogemusest hoogu juurde. Saame autos arutada, mis ja kuidas.»

«Paaril korral olen varem kaarti lugenud, kuid mitte sellisel tasemel, ka Otile,» rääkis Gross. «Ma ei oska öelda, kuidas kõik päriselt välja kukub. Ott polnud tol ajal sellisel tasemel nagu praegu. Teen kuiva trenni, loen erinevaid legende ja usaldan Otti sada protsenti.» Juba Eesti meistrivõistluste esikoha kindlustanud piloot ei kahelnud, kas loovutada rool Saaremaa võistluseks sõbrale või mitte. «Sellisest võimalusest ei saanud ära öelda. See on mulle väga hea kogemus ja vastutus on suur.»

Ralliautos on sõitja ja kaardilugeja võrdsed – reeglitega rollid reguleeritud ei ole ehk kui Tänak ja Gross seda soovivad, võivad nad ka ralli ajal kohti vahetada. «Ei saa välistada, et mõne katse sõidan mina, aga kõik sõltub tempost,» nentis Gross.

Uus rallikooslus ei tähenda aga meeste tavapärastele kaardilugejatele Raigo Mõlderile ja Martin Järveojale vaba nädalavahetust. «Eks see kodusel juubelirallil mitteosalemine jääb veidi kripeldama, kuid neid juubelirallisid on veel tulemas ja kavatsen neist siis osa võtta,» tõdes saarlane Mõlder. «Ise olen Saaremaal kohal ning koordineerin hoolduspargis meeskonna tööd.»

«Sai siin lastele lubatud, et läheme Saaremaale ja saab paadiga sõita. Ju siis tuleb ikka minna,» rääkis Järveoja, et temagi läheb võistlusele ikka kohale. «Igaks juhuks – äkki läheb Georgil näiteks poole päeva pealt süda pahaks,» lisas ta naerdes. Raputav kaardilugeja amet pole rooli keeramisega harjunud inimese sisikonnale mingi naljaasi.

Märksõnad
Tagasi üles